Paginas

Financiële hulp

Stadsgeldbeheer

“Blijkbaar doe ik het ook goed met weinig geld”

Toen zijn schulden zich bleven opstapelen, zag Arthur Kooyman (69) in dat het zo niet langer kon. Hij komt terecht bij Stadsgeldbeheer. Onder begeleiding van schuldhulpverlener Marlies krijgt Arthur weer grip op zijn financiële situatie. En met succes: in september 2024 is hij schuldenvrij. “Het voelt alsof mijn leven opnieuw begint.”


Sinds april 2023 volgt Arthur een traject bij Stadsgeldbeheer. Stadsgeldbeheer helpt mensen op weg naar financiële rust en een duurzaam schuldenvrij bestaan. De schuldhulpverlening kent twee trajecten: de minnelijke schuldregeling (MSNP) en de wettelijke schuldsanering (WSNP). Bij een MSNP probeert een schuldhulpverlener een regeling te treffen tussen schuldenaar en schuldeiser. Als dat niet lukt, kan de gemeente via de WSNP de rechter om een oplossing vragen. Per juli 2023 werd de aflosperiode ingekort van 36 naar 18 maanden. Dit verlaagt de drempel voor een aanvraag en zorgt ervoor dat cliënten sneller schuldenvrij zijn.

Een rekening van 40.000 euro

We treffen Arthur in zijn appartement in Kanaleneiland. Nog geen maand geleden verhuisde hij hiernaartoe. “Ik ben er heel blij mee, het is een fijne plek. Deze stoel heb ik in overleg met Marlies nieuw gekocht, van het potje onvoorziene kosten.” Hij wijst naar de groene fauteuil in de hoek van de kamer. “Hij is gewoon van de Ikea hoor, maar ik ben er heel trots op.”

Een schuldenvrij bestaan, daar kon Arthur 10 jaar geleden alleen maar van dromen. Door een combinatie van factoren liepen zijn schulden in rap tempo op. “De grootste reden was dat mijn vertaalpraktijk niet goed liep. Het ging steeds slechter met me, ik had destijds een drankprobleem en gaf veel geld uit aan pornografie.” Om uit de problemen te komen, leende hij geld om aandelen te kopen. “Toen dat in elkaar stortte, kreeg ik een rekening van 40.000 euro. Toen was het goed mis.”

Toch duurt het even voor Arthur hulp aanneemt. “Lange tijd dacht ik: ik kom er zelf wel uit. Ik ben eigenwijs, ik wilde gewoon blijven werken en het zelf regelen. Tot mijn broer zei: Arthur, je hebt een probleem, je moet je laten helpen. Toen heb ik hulp gezocht, hoe moeilijk dat ook was.” Zo komt hij via het buurtteam terecht bij Stadsgeldbeheer.

Verschillende personen

“Ik ben er heel gelukkig mee”, is het eerste wat Arthur over zijn schuldsaneringstraject zegt. “Ik kreeg een begeleider, Marlies. Voor het traject is een stabiel inkomen nodig, dus we besloten dat ik stopte met werken. Marlies beheert mijn rekening, en ik krijg een vast wekelijks bedrag voor boodschappen en kleding. Dat werkt heel goed. Ik heb ontdekt dat ik 2 verschillende personen ben: ik geef makkelijk te veel geld uit aan dingen, maar blijkbaar doe ik het ook heel goed met weinig geld. Dat verbaasde me, en nog steeds eigenlijk.”

Het budgetbeheer bevalt Arthur. Zelfs zó goed dat hij het na zijn traject bij Stadsgeldbeheer voorlopig voort wil zetten bij een particulier bureau. “Ik ben niet bang voor nieuwe schulden, maar wel dat ik weer gedachteloos geld ga uitgeven. Zo’n kader werkt goed voor mij, ik weet precies wat ik kan uitgeven. Deze tas bijvoorbeeld, die kocht ik vorige week.” Hij houdt een zwarte schoudertas omhoog. “Het was een kleine uitgave, 21 euro, maar voor mij is dat nu een kapitaal. Ik ben er echt trots op.”

Een nieuw begin

Voor uitgaven zoals de tas, maar ook uitjes of andere leuke dingen, overlegt Arthur met Marlies. “Dat gaat dan uit het potje onvoorziene kosten. Ik heb een hele goede relatie met Marlies. We hebben wekelijks contact, ik hou haar op de hoogte van hoe het met me gaat. Ze helpt me ook met bijzondere toeslagen en wijst me op regelingen waar ik recht op heb, zoals bijzondere bijstand.”

Door de verkorte aflostermijn is Arthur sneller van zijn schulden af dan hij aanvankelijk dacht, in september rondt hij het traject af. “Dat is geweldig. Dit voelt toch als een soort pauzestand. Ik voel me helemaal senang: ik heb leuk vrijwilligerswerk en ik heb nog genoeg plannen. In september wil ik weer voor de klas gaan staan als docent Nederlands en ik ben van plan om weer te studeren. Dankzij Stadsgeldbeheer kan dat allemaal. Ik ben bijna 70, maar het voelt alsof mijn leven opnieuw begint.”

Stadsgeldbeheer in 2023

  • 1.074 cliënten begeleid
  • 350 cliënten uitgestroomd
  • 533 cliënten in schuldregeling

 

De gemeente maakte in maart 2024 de keuze om de specialistische schulddienstverlening zelf uit te gaan voeren. Een keuze die enorme impact heeft op de cliënten en de dienstverlening. De zorgen die leven is dat met het opknippen van de dienstverlening, het scheiden van de toeleiding, begeleiding, budgetbeheer en schulddienstverlening deze cliënten minder goed worden geholpen. Financiële stabiliteit bepaalt voor een groot deel het welbevinden van mensen. Dat staat hier op de tocht.


Volg het laatste nieuws over Stadsgeldbeheer